Pedagogische behandeling
De behandeling van kinderen kan op verschillende manieren ingevuld worden. Dit is afhankelijk van de problematiek. Naast speltherapie kan er ook gebruik gemaakt worden van cognitieve gedragstherapie, psycho-educatie of methoden uit de kindercoaching, om meer zicht te krijgen op eigen emoties en vertrouwen in eigen vaardigheden.
- Cognitieve gedragstherapie
De cognitieve gedragstherapie richt zich op de cognities (gedachten en emoties) die beleeft worden bij een situatie en die het gedrag in stand houden. Door deze cognities in kaart te brengen en te bewerken, leert het kind anders te denken.
Daarbij krijgt het inzicht hoe gedrag tot stand komt en wordt nieuw gedrag aangeleerd en geoefend.
Ook leert het kind wat voor effect deze cognities (gedachten en emoties) hebben op het lichaam en de primaire (eerste) reacties en hoe hij/zij deze kan beïnvloeden en sturen.
Cognitieve gedragstherapie wordt veel toegepast bij angsten, dwangklachten en depressieve of negatieve gedachten.
- Psycho-educatie
Psycho-educatie is voorlichting over psychische problemen. Te denken valt aan ADHD, Autisme, Asperger, hooggevoeligheid, hogere begaafdheid. Naast informatie hierover, wordt er ook gekeken naar wat de eigen moeilijkheden zijn. Ieder kind is tenslotte uniek en heeft verschillende mogelijkheden. We ontdekken wat hij of zij zelf kan doen om situaties makkelijker te laten lopen en welke hulp er nodig is van anderen.
Ook ouders worden hierbij betrokken en volgen hun eigen traject.
- Kindercoaching
In de kindercoaching wordt veel gewerkt met ‘ik-boeken’ en het in kaart brengen van eigen kwaliteiten om het zelfbeeld te versterken. Deze methoden kunnen steunend zijn om nieuw gedrag aan te leren en eigen kwaliteiten te ontdekken.
Omdat elk kind uniek is en niemand in een hokje te plaatsen is zal ook bij elk kind weer gekeken worden welke methode het beste past. Vaak zal er ook een mix gemaakt worden met speltherapie omdat een kind toch lang niet altijd alles kan verwoorden en door het gebruik van tekenen, rollenspel of spel in de zandbak meer kan laten zien en zich beter kan uiten.